تعمیر کولر آبی

 

 

تعمیر کولر آبی

 

برای تعمیر کولر آبی در کرمان فقط با ما در تماس باشید

بهترین تعمیرکاران را فقط در سایت کرمان تعمیر میباشد

ولی اگر خودتان قصد تعمیر و شروع عیب یابی کولر را دارید، باید ابتدا بدانید که تعمیر کولر آبی با سرویس کولر آب دو موضوع کاملا مجزا هستند.

سرویس کولر آبی را در مقاله ای به همین نام تشریح کردیم و گفتیم که برای سرویس کولر آبی باید چه کارهایی انجام شود. سرویس کولر آبی معمولا در ابتدای فصل گرم سال انجام می شود و شامل همان اقدامات پیشگیرانه است تا از عیب کولر جلوگیری شود.

 

مثلا همانطور که در مقاله نحوه روغن کاری موتور کولر آبی گفتیم روغن کاری موتور کولر در کنار تعویض پوشال ها، بازدید از مسیر لوله کشی و آب گیری کولر، تنظیم شناور کولر آبی همگی جزو اقدامات لازم در جهت سرویس کولر آبی به شما می روند.

انجام این اقدامات به این علت است که کولر دیرتر خراب و فرسوده شود. اما اگر کولر خراب شد و یا ایرادی داشت این بار باید دست به آچار شد و عیب آن را با ریشه یابی و تخصص مرتفع نمود.

معمولا هر یک از عیب های کولر آبی نشانه های مشخصی دارد. سیستم کولر آبی خیلی پیچیده نیست و به راحتی می توانید با شناخت ساده ای از اجزا مکانیکی و الکترونیکی این نوع کولرها خودتان تا حدود زیادی مشکلاتش را بر طرف کنید.

در ادامه ما مشکلات عمومی کولرهای آبی را با دلیل آن و راه بر طرف کردن ایراد عنوان می کنیم ولی بازهم تاکید ما بر این است که از متخصصین ما برای برطرف کردن مشکل کولر آبی کمک دریافت نمایید.

عمده مشکلات و عیب های کولر آبی به همراه دلیل و راه تعمیر کولر

 

کلید کولر را که می زنید کولر روشن نمی شود و پمپ آب هم کار نمی کند؟

احتمالا فیوز برق قطع است. برای اطمینان از این موضوع باید فیوزها را توسط فازمتر بررسی کنید. اگر فیوز خراب باشد فاز به آن می رسد ولی با فشار دادن اهرم فاز قطع می شود. این مسئله نشان می دهد که فیوز باید تعویض شود. با تعویض فیوز مشکل حل خواهد شد.

دلیل دیگر این است که احتمال دارد در سیم فاز و یا نول قطعی داشته باشید. در این حالت فیوز سالم است و در پریز کولر هم احتمالا برق وجود دارد و مشکل نرسیدن برق به ترمینال کولر است. در این حالت سیم کشی مشکل دارد و قطع شده که باید محل قطعی را پیدا کرد تا رفع عیب شود و یا لازم است کلاً سیم عوض شود.

 

اما اگر در پریز هم برق نبود باید بررسی کنید که مشکل از کجای برق ساختمان است. این کار را به کارشناس برق واگذار کنید.

  • با اینکه کولر روشن می شود و موتور کار می کند ولی باد داغ می زند

اغلب این عیب به دلیل این است که کولر آبی کم آب شده است. باید عیب را از خود تشتک کولر پیدا کنید. دریچه کولر را بردارید، اگر آب وارد تشتک کولر آبی نمی شود که باید دید مشکل کار از کجاست.

در این صورت ممکن است گرفتگی از شناور باشد و یا والو خراب است و یا حتی آب به طبقه بالا در محل کولر آبی نمی رسد. هر یک از این موضوعات باید بر طرف شود تا مشکل حل شود.

برای این منظور اگر شناور رسوب گرفته باید با استفاده از سرکه رسوب زدایی شود و دوباره نصب شود و یا تعویض شود. اگر لوله رابط آب گرفته بهتر است تعویض شود و اگر آب در مسیر نیست و به کولر آب نمی رسد باید با نصب پمپ آب خانگی و یا بواسطه نصب منبع ذخیره آب در پشت بام مشکل را حل کنید.

اما اگر آب در تشتک هست مشکل از آب پخش کن های کولر و یا پمپ آب است و یا شیلنگ های رابط سوراخ شده اند.

اگر عیب از پاره شدن و یا سوراخ شدن شیلنگ آب پخش کن پوشال ها باشد باید شیلنگ تعویض شود و یا اگر رسوب گرفته باید رسوب زدایی شود. اما اگر پمپ آب کولر کار نمی کند باید عیب را بررسی کنید.

 

چرا که ممکن است موتور پمپ نیم سوز شده باشد و یا هرزگرد پروانه کار نکند. برخی مواقع هم ممکن است که برق پمپ قطع شده باشد.

برای اطمینان از اینکه پمپ سوخته باید با دو سر سیم مطمئن که برق دارد پمپ امتحان شود. اگر سوخته بود بهتر است تعویض شود اما اگر نسوخته بود باید ایراد برقی پمپ شناسایی و بر طرف شود.

اما نکته مهم در این قسمت این است که نباید روغن کاری پمپ آب که ما به طور کامل روش انجام آن را در مطلب نحوه روغن کاری پمپ آب کولر آبی توضیح داده ایم را بعد از تعمیر و قبل از نصب دوباره آن بر روی بدنه کولر آبی فراموش کرد، زیرا خشک کار کردن پمپ آب سبب بروز مشکلات بیشتر در آن می شود.

  • با اینکه موتور کولر کار می کند و پمپ هم آب رسانی می کند و آب هم به اندازه کافی هست ولی کیفیت باد خنک کم است.

شل و یا سفت بودن تسمه پروانه: دلایل متنوعی می توانند این مشکل را به وجود بیاورند ولی یکی از اصلی ترین این دلیل ها شل و یا سفت بودن تسمه پروانه است. تسمه پروانه اگر شل باشد به خوبی موتور نمی تواند پروانه را حرکت دهد و اگر تسمه پروانه سفت باشد به موتور فشار خواهد آمد و دور موتور مناسب نخواهد بود.

باید با دست تسمه پروانه را فشار دهید. تسمه نه زیاد سفت باشد و نه شل. اگر شل یا سفت بود باید برای اینکه تسمه را بتوانید تنظیم کنید پایه الکتروموتور را شل کنید و موتور را به آرامی به سمت موافق حرکت دهید. یعنی به سمتی که تسمه سفت و یا شل شود.

کارشناسان اعتقاد دارند بهترین حالت تسمه این است که وقتی در نزدیکی پولی کوچک تسمه را با انگشت فشار می دهید باید تسمه تا یک بند انگشت به هم نزدیک شود. حالت دیگر این است که وقتی کولر را خاموش کردید فورا پروانه نایستد و حدود 5 تا 6 دور حداقل بچرخد و بعداً توقف کند.

 

ایراد در برزنت کولر

دلیلی دیگر این موضوع می تواند به دلیل پاره شدن و یا باز شدن پارچه برزنتی باشد. در این حالت هم باید پارچه برزنتی اگر خراب است تعویض شود.

نیم سوز شدن موتور کولر: دلیل سوم که احتمال آن هم زیاد است نیم سوز شدن موتور کولر است. بخصوص اگر زمان زیادی باشد که از عمر موتور کولر می گذرد این احتمال وجود دارد.

برای اطمینان از این موضوع با یک آمپر متر جریان موتور را باید اندازه گیری کنید و با جریان روی موتور بررسی کنید. در حالت نیم سوز شدن موتور جریان نشان داده شده توسط آمپر متر چندین برابر اندازه درج قید شده بر روی موتور است و موتور هم خیلی زود داغ می کند.

این مشکل را تنها باید با تعویض سیم پیچی موتور بر طرف کرد. موتور را باز کنید و برای تعمیر نزد متخصصین ببرید و پس از تعمیر دوباره نصب کنید. البته ما اطلاعات دقیق تری را در این زمینه در مقاله عیب یابی موتور کولر آبی قرار داده ایم که شما می توانید به منظور دسترسی به این متن بر روی آن کلیک کنید.

کیفیت بد پوشال ها: دلیل چهارم کیفیت بد خنک کنندگی کولر کیفیت بد پوشال ها می باشد. احتمال دارد پوشال نازک باشد و یا پوسیده و ریخته است و یا از قسمتی باز است. این موضوع باعث می شود که جریان هوا راحت از کولر خارج شود و یا وارد کولر شود.

از طرفی همانطور که در مطلب دلایل بوی بد کولر آبی و روش رفع بوی نامطبوع آن گفتیم پوسیده و قدیمی بودن پوشال ها نیز یکی از دلایل وجود بوی بد در کولر آبی است که راه حل این موضوع هم تعویض پوشال است.

 

  • موتور فن روشن نمی شود

قاعدتا اولین کار بررسی این است که برق به موتور می رسد یا خیر. ممکن است سیم فاز در کلید کولر قطع شده باشد و یا نول از اتصال خارج شده باشد. که در این صورت سیم پیچی برق موتور باید ترمیم شود.

اما اگر کلید HI و COM را زدید و برق 220 ولت در کلید وجود داشت مشکل از موتور کولر است که باید بررسی شود. موتور یا سوخته است و یا قطعی دارد. اما اگر مشکل از کلید کولر بود شما می توانید با مطالعه مطلب راهنمای نحوه نصب کلید کولر آبی کلید جدید را جایگزین کلید قبلی کنید.

در صورتی که مشکل روشن نشدن موتور فن به دلیل خرابی و سوختگی موتور باشد، بهتر است این کار را به متخصص تعمیر موتور واگذار کنید. اما اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص هستید می توانید مطلب نقشه برق موتور کولر آبی را مطالعه کنید.

موتور صدایی می کند ولی روشن نمی شود

این صدا که اغلب صدایی هوم مانند است نشان می دهد که سیم پیچ راه انداز موتور سوخته است و یا به کلید گریز از مرکز وصل نشده است.

اما دلایلی همچون سفت بودن بیش از اندازه تسمه پروانه و یا در یک راستا نبودن پولی ها هم می تواند از جمله این دلایلی باشد و همانطور که در مقاله تعویض پولی کولر آبی گفتیم تراز بودن پولی در کولر آبی نقش به سزایی در نحوه کار پروانه کولر آبی و نهایتاً توزیع باد خنک در ساختمان دارد.

نیم سوز شدن سیم پیچ دور تند موتور و یا در موتورهای خازن دار سوختن خازن هم می تواند دلیل دیگر بروز این مشکل باشد.

  • موتور تنها در دور تند و یا دور کند کار می کند

همانگونه که در مقاله عیب یابی موتورهای کولر آبی گفتیم موتور کولر از نوع موتورهای دو دور است. این موتور ها با یک سیم پیچ راه انداز روشن می شوند و در ابتدا هم سیم پیچ راه انداز و هم سیم پیچ دور تند در مدار هستند.

در این حالت اگر قرار باشد موتور در حالت دور کند کار کند وقتی دور موتور به 75 درصد رسید استارت از مدار خارج و سیم پیچ دور کند وارد مدار می شود.

حال اگر کلید تغییر وضعیت خراب باشد نمی تواند دور تند، دور کند را راه اندازی کند و یا دور تند به سرعت نامی نمی رسد. البته گاها ممکن است هر یک از این سیم پیچی های دور تند و یا دور کند هم سوخته و یا نیم سوز شده باشند.

 

در حالت دیگر ممکن است کلید تبدیل خراب باشد. این موضوع به دلیل جوش خوردن کنتاکت های درون کلید کولر است. برای رفع عیب باید قاب کلید تبدیل را باز کنید و بوسیله اهم متر حرکت اهرم بین کنتاکت ها را بررسی کنید. در این حالت باید فیوز اصلی قطع باشد .

اگر در حین حرکت در کنتاکت ها جوش خوردگی دیده شد باید آنها را جدا کنید و سمباده بکشید و دوباره نصب کنید. اگر خوب شد که هیچ در غیر اینصورت آن را تعویض کنید.

  • برای اینکه موتور کولر به راه بیافتد باید با دست پولی را بچرخانید

در این حالت هم احتمال دارد که سیم پیچ راه اندازی سوخته باشد، کلید گریز از مرکز خراب باشد، تسمه پروانه سفت باشد، موتور نیم سوز شده باشد، سیم پیچی دور تند نیم سوز شده باشد و یا خازن راه انداز خراب باشد. در این صورت بهتر است موتور را به نزد متخصص تعمیر موتور ببرید.

بعد از تعمیر موتور توسط تعمیرکار کولر آبی شما می توانید با استفاده از مطالب آموزش نصب موتور کولر آبی موتور کولر را دوباره در جای خود قرار دهید.

  • کولر خیلی صدا می کند

همانطور که در مقاله علت سر و صدای کولر آبی و راه حل آن گفتیم، دلایلی که می تواند باعث بالا رفتن صدای کولر شود را می توان به موارد زیر دسته بندی کرد:

  • خراب بودن و یا شل بودن پولی ها
  • گشاد کردن یاتاقان ها
  • تاب داشتن فن پروانه
  • خراب بودن موتور فن
  • خراب بودن تسمه
  • تراز نبودن کولر

با یک بررسی ساده می توانید در صورت خرابی تسمه، یاتاقان و یا فن آن را تشخیص دهید و بر طرف کنید. اگر یاتاقان گشاد کرده باید با استفاده از تعویض بوش ها آن را اصلاح کنید. اگر پولی ها شل شده باید آنها را سفت کنید و در صورت خرابی تسمه کولر باید آن را تعویض کنید.

اما بر طرف کردن تاب پروانه تنها توسط متخصص تراشکار امکان پذیر است. از طرفی اگر صدا به دلیل خرابی موتور فن باشد، این مشکل به دلیل گیرکردن پروانه خنک کننده با درپوش موتور است و باید گیر مربوطه رفع شود.

 

  • موتور فن در حال کار خاموش و دوباره روشن می شود

اگر موتور مرتباً خاموش و روشن می شود نشان دهنده اورلود در راه سیم مشترک موتور می باشد. معمولا در موتور برخی از کولرها از یک فیوز شیشه ای که جریان نامی خوانده می شود استفاده می کنند تا نقش محافظ در برابر نوسانات برق را داشته باشد. در صورت نوسان برق فیوز برق موتور را قطع می کند.

عواملی مانند نیم سوز شدن سیم پیچ ها، باقی مانده سیم پیچ استارت در مدار، سفتی تسمه پروانه، گریپاژ کردن یاتاقان ها، بسته بودن دریچه هوای کولر، در امتداد هم نبودن پولی ها و یا موضوعات متفرقه مانند جوشکاری و … می تواند این موضع را پدید آورد.

آب از کولر می رود

آبریزی از کولر آبی به سه دلیل صورت می گیرد:

  1. گیر کردن شناور در کولر
  2. تنظیم نبودن شناور
  3. آب بندی نبودن شیلنگ پشت کولر که به شناور وصل است.
  • کولر کار می کند و با باد قطرات آب وارد سالن می شود

احتمالا یکی از پخش کننده های آب شیلنگش پاره شده و یا تنظیم نیست و یا عاملی باعث می شود که آب بر روی پره ها بریزد.

  • کولر در هنگام کار لرزش زیادی دارد

اگر اتصالات موتور با پولی و تسمه در یک راستا نباشند لرزش موتور زیاد می شود و کولر هم متعاقبا به لرزش خواهد افتاد. شاید هم کولر تعادل ندارد. مثلا یکی از پایه ها لنگ می زند.

از طرفی ممکن است علت وجود لرزش زیاد در کولر به دلیل شکسته شدن پولی ها، خرابی موتور کولر و یا عدم استفاده از پارچه های برزنتی در نصب کولر آبی باشد.

 

گاهی هم توربین و یا پروانه شل شده که به دلیل گشاد کردن پایه ها می باشد. شما می توانید با مطالعه مطلب علت لرزش کولر آبی و راه حل برطرف کردن آن همه این موارد را بررسی کنید تا مشکل را به راحتی مشخص و رفع نمایید.

  • باد کولر کم است

جایگاه نصب کولر اگر بد باشد و هوا به خوبی از پوشال ها وارد کولر نشود باعث می شود میزان هوا دهی کولر کم شود. برخی مواقع هم توربین به دلیل شل و یا سفت بودن پروانه به خوبی نمی چرخد و یا موتور نیم سوز شده و قدرت لازم را ندارد.

 

بررسی شل یا سفت بودن تسمه کولرآبی توسط تکنسین

اگر هیچ کدام از این موارد نبود احتمال دارد به دلیل پیچ و تاب زیاد در مسیر کانال کولر شکست باد زیاد در مسیر اتفاق می افتد و در این حالت چاره ای ندارید که یا کولر را بزرگتر کنید و یا کانال را عوض کنید.

در این مقاله تلاش شد تا راه های عیب یابی و تعمیر کولر آبی به ساده ترین روش توضیح داده شود. ولی با این وجود توصیه می کنیم برای تعمیر کولر آبی خود همیشه از کرمان تعمیر کمک بگیرید.

 

برای تعمیر هر گونه کولر آبی فقط با ما در تماس باشید

تعمیر و سرویس انواع کولر آبی در کمترین زمان ممکن