پمپ آب چیست

پمپ آب چیست

 

 

 

پمپ آب چیست

پمپ آب چیست، در این مقاله قصد داریم در مورد پمپ آب توضیح دهیم.

پمپ وسیله ای است که به صورت مکانیکی به وسیله افزایش فشار در مایعات، باعث بالا رفتن و یا پایین رفتن آن  سیال میشود.

پمپ ها این انرژی مکانیکی را از یک موتور دریافت میکنند و به سیال در حال عبور انتقال میدهند و از این طریق باعث افزایش فشار سیال بعد از خروج از پمپ میشوند.

پمپ ها در صنایع متفاوت کاربردهای مختلف و بسیاری دارند.

همچنین در انواع پمپ ها از انرژی های مختلفی استفاده میشود که ممکن است به صورت کاربرد دستی، برقی، نیروهای باد و همچنین موتورهای دورن سوز باشد.

اندازه های میکروسکوپی پمپ ها برای پزشکی پر کاربرد میباشد و ابعاد بزرگ تر آن نیز جهت موارد صنعتی مورد استفاده قرار میگیرد.

اطلاعات بهترین تعمیرکاران پمپ آب در کرمان را از ما بخواهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت درخواست خود با شماره ۳۲۴۳۱۲۸۳ و یا ۰۹۱۳۴۴۰۳۷۶۸ تماس حاصل فرمایید.

 

هد یا فشار پمپ

پمپ آب چیست

هد یا فشار پمپ به این معنی میباشد که آن پمپ تا چه ارتفاعی میتواند سیالی را که تحت فشار است بالا ببرد.

هد برای پمپ های سانترفیوژ بر حسب متر یا فوت می باشد و برای پمپ های روتاری و جا به جایی مثبت میزان هد بر حسب bar، PSI و کیلو پاسکال محاسبه میشود.

انواع پمپ

پمپ های آب و آبرسانی از نظر سایز و اندازه، نوع و جنس پروانه و بدنه، نوع عملکرد و کاربرد و … بسیار متنوع هستند که شامل پمپ های کوچک خطی تا پمپ های بزرگ توربینی هستند.

بنابراین بهتر است برای انتخاب مناسب از بین انواع پمپ ها با همکاران فنی رساکالا تماس فرمایید تا شما را در انتخاب بهتر یاری فرمایند.

پمپ ها به طور کلی میتوان گفت شامل پمپ های دینامیکی و جا به جایی مثبت هستند.

پمپ های جا به جایی مثبت شامل پمپ های دورانی و رفت و برگشتی هستند و انواع آنها به صورت زیر میباشد:

پمپ دورانی شامل  پمپ دنده ای، پمپ لوپ، پمپ پیش رونده خلاء، پمپ پیش رس، پمپ اسکرو و پمپ پره ای میباشد.

پمپ رفت و برگشتی نیز شامل پمپ پیستونی شناور و پمپ دیافراگمی میشود.

پمپ آب چیست

برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت درخواست خود با شماره ۳۲۴۳۱۲۸۳ و یا ۰۹۱۳۴۴۰۳۷۶۸ تماس حاصل فرمایید.

انواع پمپ آب و کاربرد آنها

پمپ آب چیست

به منظور جابجایی یا انتقال هر نوع سیال از پمپ استفاده می شود، یکی از انواع این محصولات پمپ آب خانگی و صنعتی است.

به صورت کلی وظیفه ای که این تجهیزات انجام می دهد این است که آب را در کاربری های مختلف از جمله آب رسانی، کشاورزی، صنعت، سیستم های اطفا حریق و بسیاری موارد دیگر انتقال می دهد.

با توجه به این توضیحات و وظیفه ای که از این دستگاه انتظار می رود، دو ویژگی میزان حجم آب دهی و فشار مناسب، از مهمترین مواردی هستند که یک پمپ آب باید متناسب با کاربری که در آن استفاده می شود، داشته باشد.

پمپ های آبی با توجه به معیار های مختلفی از جمله، ابعاد، موتور، مدل و جنس بدنه و پروانه، کاربرد و محل استفاده به انواع مختلفی تقسیم می شوند که هر کدام کارایی مخصوص به خود را داشته و در هنگام خرید آن باید به این مسئله توجه ویژه نمود.

در این نوشتار قصد داریم تا شما را با انواع پمپ آب و کاربرد هر یک از آن ها آشنا کنیم.

پمپ آب سیرکولاتور

این پمپ یک پمپ الکتریکی است.

جنس بدنه آن معمولا از آهن، استیل یا چدن است و جنس پروانه آن از پلی آمید می باشد که ضد زنگ و خوردگی است.

حداکثر میزان تحمل این نوع پمپ ۱۶ میل است. این نوع پمپ قابلیت کاربری در انواع دما، فشار و سیالات مختلف را دارا می باشد.

کاربرد اصلی این پمپ معمولا در سیستم های سرمایش و گرمایش است که نیاز به سیرکوله کردن آب می باشد.

این پمپ آب توانایی سیرکوله کردن آب از دمای منفی ۱۰ تا مثبت ۱۳۰ درجه سانتی گراد را دارا می باشد و به همین دلیل در انواع سیستم های سرمایش و گرمایش و تهویه مرکزی، رادیاتور ها و انتقال مواد شیمیایی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

پمپ آب زمینی

پمپ آب چیست

روند کاری این نوع پمپ ها نیز شباهت بسیار زیادی به پمپ های آبی خطی داشته با این تفاوت که پمپ های خطی تنها باعث ایجاد دبی می شوند در حالی که پمپ های زمینی به صورت توامان هم دبی و هم فشار ایجاد می کنند.

معمولا تا دبی ۱۰۰ گالن بر دقیقه از پمپ های نوع خطی استفاده شده و برای دبی های بیشتر از این مقدار از پمپ های زمینی استفاده می شود.

همچنین از این نوع پمپ در آب گرم یا سرد مصرفی استفاده می کنند، در حالی که پمپ نوع خطی را در جریان سیستم گرمایش یا سرمایش مورد استفاده قرار می دهند.

پمپ آب شناور

این نوع پمپ های الکتریکی از نوع پمپ های سانتریفیوژی می باشد که از دو قسمت موتور الکتریکی و پمپ تشکیل شده اند و در آب به صورت شناور یا غرق شده قرار می گیرد و وظیفه آن خارج کردن آب در جهت مصارف آشامیدنی، کشاورزی و صنعتی از چاه است. این پمپ ها در دو نوع تک فاز و سه فاز تولید می شوند.

این محصول درون آب قرار گرفته و داخل موتور الکتریکی آن آب قرار می گیرد که هم نقش روان کننده را برای یاتاقان ها بازی کرده و هم باعث خنک شدن سیم پیچ موجود در موتور الکتریکی می شود.

معمولا بدنه اصلی این پمپ از جنس استیل یا چدن است و پروانه آن از نوع استیل می باشد.

معمولا از نوع بدنه و پروانه برنزی این پمپ آب برای استخراج آب شور بهره می برند. این پمپ ها در ابعاد ۴ تا ۱۲ اینچ و تا ارتفاع ۴۰۰ متر تولید می شوند.

از نوع تک فاز آن در چاه های کم عمق و در چاه هایی با عمق زیاد از نوع سه فاز آن استفاده می کنند.

پمپ جتی

پمپ آب چیست

از دیگر پمپ های متعلق به گروه پمپ های سانتریفیوژی، پمپ آب جتی می باشد.

از این پمپ برای استخراج آب از اعماق زیاد استفاده می کنند.

این پمپ در قسمتی که مکش را انجام می دهد، ایجاد خلا کرده و هوا را از این قسمت خارج کرده و آب را مانند یک پمپ سانتریفیوژ منتقل می کند.

پروانه این پمپ ها را معمولا از جنس برنج یا استیل تولید می کنند.

از ویژگی های مثبت این پمپ می توان به دامنه وسیع کاربری، قیمت مناسب، بازدهی بالا و تخلیه یکنواخت آب اشاره کرد.

پمپ طبقاتی

این پمپ از نوع الکتریکی و سانتریفیوژی بوده و آب یا سیال مربوطه را از چندین پروانه که به صورت طبقه ای قرار گرفته اند انتقال می دهد.

از این پمپ ها جهت انتقال سیالاتی با فشار بسیار زیاد تا ۴۰ بار و میزان انتقال ۲۰۰ متر مکعب استفاده می کنند.

بدنه و پروانه این نوع پمپ از چدن بوده و به منظور ازدیاد فشار آب در حوزه های مختلف از جمله کشاورزی، صنعتی و ساختمانی استفاده می کنند.

مکانیسم این پمپ ها به گونه ای است که آب با وارد شدن به هر طبقه که شامل یک پروانه است، فشار آن افزایش یافته و به این ترتیب، افزایش فشار صورت می گیرد و در نهایت آب را که اکنون فشار زیادی پیدا کرده است به خروجی هدایت می کند.

در پمپ آب طبقاتی میزان دبی همواره ثابت بوده و دور موتور الکتریکی تغییر نمی کند.

از این محصول در بخش های مختلفی همچون صنایع تصفیه آب، صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، دیگ های بخار و آب و فاضلاب استفاده می شود.

پمپ کف کش

اساسا از این نوع پمپ برای لجن کشی استفاده می شود.

به عبارتی دیگر این پمپ آب های کثیف و آلوده همچون لجن، گل و لای، شن و زباله های کوچک را از آب خارج می کند.

موتور الکتریکی که در این پمپ قرار گرفته است، انرژی لازم برای جابجا کردن گل و لای را ایجاد کرده و با حرکت پروانه های موجود در آن فشار پمپ به شدت افزایش می یابد.

اگر تنها یک پروانه در این پمپ استفاده شده باشد به آن پمپ کفکش تک مرحله ای می گویند که برای مصارف پمپاژ آب در بخش های کوچک، زهکشی و تخلیه آب مخزن ها و استخر ها مورد استفاده قرار می گیرد. اما اگر در این پمپ از چندین پروانه مورد استفاده قرار گیرد به آن پمپ کفکش چند مرحله ای گویند که معمولا برای پمپاژ آب و سایر سیالات همچون نفت از چاه های عمیق استفاده می کنند.

معمولا بدنه پمپ از آلیاژ های آلومینیوم و پروانه آن از چدن داکتیل و شافت از فولاد ضد زنگ ساخته شده است.

پمپ لجن کش

پمپ های لجن کش از لحاظ کاربری شباهت بسیار زیادی به پمپ های کفکش دارند، با این تفاوت که معمولا از این پمپ ها در جهت انتقال رسوب و لجن و سیالاتی که ویسکوزیته بسیار بالایی دارند استفاده می شود.

کاربرد اصلی این نوع پمپ های آب در مخزن ها، حوضچه ها و استخر ها است. این پمپ آب مانند پمپ های کفکش معمولا از بدنه آلیاژ آلومینیوم و پروانه آن از چدن داکتیل و شافت آن از فولاد ضد زنگ ساخته شده است.

پمپ دو پروانه

این نوع پمپ آب از نوع پمپ های سانتریفیوژی است که از دو پروانه که پشت به پشت هم قرار گرفته اند تشکیل شده است.

معمولا از این پمپ برای پمپاژ آب و مایعات بدون خطر استفاده می شود. وجود دو پروانه در این نوع پمپ باعث می شود که دبی و فشار زیادی را ایجاد کند.

از آنجا که بازده این نوع پمپ نسبت به مدل های دیگر بالاتر است از آن در ساختمان های بزرگ، با تعداد طبقه و تعداد واحد زیاد استفاده می شود.

علاوه بر این، از این محصول می توان به عنوان بوستر پمپ ها نیز بهره برد.

جنس این نوع پمپ بیشتر از نوع برنج یا استیل است. کاربرد اصلی این محصول بیشتر در حوزه هایی از جمله آب رسانی داخل ساختمان، آب و فاضلاب شهری، تقویت فشار، پرورش ماهی، سیستم های گرمایش و سرمایش مرکزی و مصارف صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

پمپ بشقابی

این دسته از پمپ ها از پر کاربرد ترین پمپ های مربوط به مصارف خانگی هستند.

از این پمپ ها در جهت افزایش فشار آب استفاده می کنند که روند کاری آن ها شباهت بسیاری به پمپ های نوع جتی دارد، به این صورت که با ورود آب به پمپ و قرار گرفتن در مسیر چرخش پروانه ها و نیروی گریز از مرکز، سرعت و فشار بالایی را بدست آورده و با این فشار افزایش یافته به سمت خروجی هدایت می شود.

معمولا از این پمپ ها برای آب و یا سیالاتی استفاده می شود که گرانروی کمی دارند زیرا که با بالا رفتن گرانروی سیال عملکرد این نوع پمپ ها به شدت کاهش می یابد.

کاربرد اصلی پمپ آب بشقابی بیشتر برای پمپاژ آب، روغن ها، اسید ها در حوزه های خانگی، کشاورزی و صنعتی می باشد، اما در هر حال سیال مورد استفاده قرار گرفته باید ویسکوزیته پایینی داشته باشد.

پمپ آب چیست

پمپ جریان محوری

پمپ جریان محوری که به آن پمپ ملخی نیز گفته می شود شامل یک پروانه باز است که از آن برای افزایش دبی و فشار کم استفاده می شود.

در واقع از این پمپ در جایی مورد استفاده قرار می گیرد که نیاز به دبی زیاد و طول کم داشته باشیم.

مزیت این پمپ نسبت به سایر مدل های پمپ آب سانتریفیوژی این است که در طول کم، تا ۳ برابر بیشتر می تواند آب و یا سیالات دیگر را پمپاژ کند. عمده کاربرد این پمپ در پمپاژ فاضلاب، کشاورزی و شیلات است.

پمپ دوار

پمپ آب چیست

این پمپ از دسته پمپ های گردشی می باشد که از دو قسمت جداره ثابت و قسمت دوار که یک محور گردان دارد تشکیل یافته است.

در این پمپ آب در بین چرخ دنده های دستگاه قرار گرفته و در اثر چرخش چرخ دنده به سمت خروجی هدایت می شود.

این پمپ در مواردی که نیاز به دبی کم و فشار متوسط است مورد استفاده قرار می گیرد.

هرگز زمانی که خروجی پمپ بسته است نباید از آن استفاده کرد زیرا در این صورت یا خروجی پمپ می شکند و یا پمپ از کار می افتد.

مزیت این پمپ ها نسبت به پمپ های سانتریفیوژی این است که بر خلاف این مدل پمپ دوار نیاز به نیروی محرکه از طریق موتور الکتریکی نداشته و به عبارتی خود محرک است و توانایی انتقال سیال با هر مقدار ویسکوزیته را دارا می باشد.

از آنجا که این مدل پمپ در صورت بسته بودن خروجی دچار خرابی یا شکستن می شود بهتر است که در آن از شیر اطمینان استفاده شود.

عمده کاربرد این پمپ در صنایعی است که سیال مورد استفاده آن از ویسکوزیته بالایی برخوردار است.

تنوع بالا در این مدل از پمپ و بازدهی بالای آن از مزیت های این محصول به شمار می رود.

کرمان تعمیر سعی کرده است با به کارگیری تعمیرکاران مجرب، فرآیند تعمیر لوازم خانگی همشهریان گرامی را آسان کند.
کافی است با کرمان تعمیر تماس بگیرید و درخواست خود را ثبت کنید تا در کمترین زمان ممکن سرویسکاران ما برای تعمیر لوازم خانگی شما اقدام کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت درخواست خود با شماره ۳۲۴۳۱۲۸۳ و یا ۰۹۱۳۴۴۰۳۷۶۸ تماس حاصل فرمایید.

این مطلب را دوست داشتید؟ لطفا به آن امتیاز دهید و با دوستان خود به اشتراک بذارید.
# # # # # # #

دیدگاهتان را بنویسید

اگر درباره این مطلب نظری دارید می توانید از طریق این قسمت با ما و بازدیدکنندگان ما به اشتراک بگذارید.

  • 7 − شش =

    تلفن رزرو سرویس: 09134403768